Podwodne Królestwo

Realizm, realizm, realizm.. Co w nim takiego, że zajęło nam tyle tysięcy lat, by się z nim pożegnać? Czemu potrzebowaliśmy wojen, ofiar i rewolucji by przestać udawać, że najbardziej interesuje nas życie doczesne, życie codzienne? Ilja Riepin (Ilya Repin) był rosyjskim malarzem, ukraińskiego pochodzenia, który tworzył pod koniec XIX wieku. Gdzie nie spojrzeć, jego malarstwo nazywane jest realistycznym. Jest on w Rosji naprawdę ważnym przedstawicielem tegoż kierunku. Mistrz portretów, sławę osiągnął wcześnie za sprawą dzieła ‚Burłacy na Wołdze’, które przedstawiało grupę 11 burłaków ciągnących statek. Trzeba mu przyznać – obraz ten jest niesamowicie naładowany emocjami, ale to właśnie Riepin opanował do perfekcji – sztukę emocji. Gdy patrzymy na jego dzieła czujemy się prawie tak, jakbyśmy byli ich częścią. Malarz jednak nie osiągnął większych sukcesów międzynarodowych i nie jest powszechnie znany – większość jego prac to własność Rosyjskiego Muzeum, dumnego jakże z tego malarza, Muzeum Ukraińskiego, oraz kilku prywatnych kolekcjonerów.
Lecz nie o historii sztuki chciałam dziś mówić.. jedynie zwrócić uwagę na pewien fakt. Ilja tak często nazywany realistą, a nawet ‚czołowym przedstawicielem kierunku w malarstwie rosyjskim’, dla mnie, najlepszy był.. Gdy był symbolistą. Nie przeczę, trudno było mu zerwać z realistyczną kanwą nawet w obrazach troszkę już oderwanych od tego silnego nurtu, lecz na jego przykładzie widać jak w malarstwo wkrada się symboliczno-impresjonistyczna rewolucja. Przedstawiony w tym wpisie obraz „Sadko in the Underwater Kingdom” jest apogeum tego zjawiska w twórczości Riepina (1876 rok), lecz mniejsze symbolistyczne znamiona można zobaczyć także na innych jego dziełach, choćby we „Wskrzeszeniu córki Jaira”. Co więc stało się, że Riepin namalował tak wyjątkowy kąsek? Sadko to bohater rosyjskich baśni, który podczas swoich podróży odwiedził wiele magicznych krain, w tym, podwodne królestwo. Właśnie tam, córka Króla Mórz, księżniczka Volkhova zakochała się w nim do szaleństwa, i pomogła mu uciec z krainy. Rimski-Korsakov, rosyjski kompozytor postanowił oprzeć swą operę na tej baśni – a do robienia pięknych strojów, czy dekoracji wykorzystał malarzy rosyjskich – w tym, Riepina. Widać więc jak malarz zainspirowany muzyką i baśnią, porzucił na ten jeden moment swoje realistyczne malowanie – portrety, pejzaże, sceny rodzajowe – i stworzył coś całkowicie ‚nie w swoim stylu’. Cóż, muszę przyznać, bardzo mi się to ‚nie w jego stylu’ spodobało.

Więcej prac Riepina: http://www.ilyarepin.org/

Reklamy

2 thoughts on “Podwodne Królestwo

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s