Co ćpają suprematyści

Co ćpają supermatyści

Kazimierz Malewicz, autor kontrowersyjnego ‚Czarnego kwadratu na białym tle’ był rosyjskim teoretykiem sztuki i malarzem, pochodzenia polskiego. Działał w czasie międzywojennym i był twórcą jednego z najbardziej awangardowych kierunków sztuki – suprematyzmu, a także dał początek powstałemu później minimalizmowi.


Kazimierz Malewicz początkowo pozostawał pod pływem Paula Cezzane’a i rosyjskich impresjonistów, fowistów czy kubistów. Wiązała się z tym jego wrażliwość, która wyrosła z faktu, iż większość swego dzieciństwa spędził w malowniczych ukraińskich wsiach. W 1910 roku, zorganizował swą pierwszą fowistyczno-ekspresjonistyczną wystawę, gdzie został zauważony przez Łarianowa (rosyjskiego malarza i scenografa). Szybko zyskał uznanie swoich kolegów po fachu, co sprawiło, że śledzili oni jego malarskie poczynania z zapartym tchem. Z czasem Malewicz odszedł jednak od koloru i chaosu, szukając w sztuce uproszczenia. Udał się w innym kierunku niż Kadinsky i zaczął porządkować figury na swych obraza. Około 1915 roku zaczął głosić założenia suprematyzmu, który był najbardziej radykalnym, dziwnym wręcz kierunkiem z rozrastającej się wtedy awangardy. Malewicz uznawał kwadrat i linię prostą, które nie występują naturalnie w przyrodzie za symbol przewagi człowieka nad chaosem. Te proste figury były dla niego dowodem na to, że człowiek jest w stanie osiągnąć rzeczy idealniejsze niż przyroda. Dla swoich teorii poszukiwał także odbicia w urbanistyce, chciał by miasta były tworzone zgodnie z założeniami suprematyzmu. I też właśnie w 1915 roku pokazał on światu po raz pierwszy swoje najbardziej znane dzieło – ‚Czarny kwadrat na białym tle’. Trzymał on je w ukryciu przez dwa lata, ponieważ bał się reakcji publiczność. Cóż, nie można się mu dziwić. Nawet teraz, prawie sto lat po pokazaniu go po raz pierwszy obraz budzi kontrowersje. Ludzie często, podczas rozmów o suprematystach pytają mnie ‚Co oni ćpali?’. Wielokrotnie słyszałam opinię, że ‚każdy mógłby coś takiego namalować’ i wielokrotnie już, uznawałam, że nie będę odpowiadała na ten zarzut. Oczywiście, nikt nie może odmówić prawdy temu stwierdzeniu. Każdy mógłby namalować czarny kwadrat na białym tle, może nawet niektórym wyszłoby dość prosto, mój zapewne byłby pokrzywiony w cały świat.. Problem w tym, że przez kilka tysiącleci przed Malewiczem nikt czegoś takiego nie zrobił, że osoba, która właśnie zarzuca Malewiczowi brak twórczych umiejętności, też nigdy czegoś takiego nie zrobiła.. I tu dochodzimy do wniosku, że dzieło to jest bardziej manifestem, niż niesamowitym dokonaniem artystycznym. Jest czymś, co podsumowywało świetnie awangardę dwudziestolecia międzywojennego.. I nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo wpływa na nasze obecne życie.
Zaczynając od rzeczy prosto z popkultury – jak nazwy zespołów, czy okładki płyt. Przechodząc przez bilety, plakaty, styl ubierania się, architekturę wnętrz czy budynków, kończąc na kubku, z którego rano piłeś kawę. Suprematyzm, awangarda międzywojenna wpłynęła na nasz piękny świat i często nie jesteśmy w stanie tego dostrzec, ale cudnie byłoby pamiętać, że były one podwaliną minimalizmu – tak powszechnie obecnego w naszym post-industrialnym społeczeństwie.
My, zdobywcy kosmosu, rozbijający atomy, pamiętajmy więc, jadąc jakże pięknym, lecz ubogim w niewiarygodne detale autem, że minimalizm wzięliśmy od Malewicza i jakby nam się nie podobała jego twórczość, uznać go wypada twórcą ważnym. Bo po 100 latach nadal czujemy go w powietrzu.
Kazimierz Malewicz został jesienią 1930 roku aresztowany przez NKWD i wtrącony do więzienia pod zarzutem szpiegostwa dla Niemiec. Został z niego zwolniony zimą tego samego roku. Pod koniec życia wrócił do malowania uproszczonych pejzaży – którymi rozpoczął swą artystyczną karierę. Zmarł w 1935 roku na raka, po tym jak nie dostał pozwolenia na zagraniczny wyjazd na leczenie.

Klikając na Obraz dowiecie się, że Malewicz potrafił rysować rzeczy inne niż proste kwadraty!

„To, co wystawiłem, to nie był pusty kwadrat, ale odczucie bezprzedmiotowości. Czarny kwadrat na białym polu był pierwszą formą wyrazową odczucia bezprzedmiotowego: kwadrat = odczucie, białe pole = nic poza tym odczuciem.”
– K. Malewicz.

Reklamy

One thought on “Co ćpają suprematyści

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s