Póki nie umarła sztuka

Ostatni wpis o Kulturalnym Krakowie jak i sama wizyta w MOCAKu wprawiła mnie w pewnego rodzaju konsternację. Niesiona niemiłą przygodą w tym muzeum, oraz inną niemiłą wystawą, na której kilka dni wcześniej byłam w Łodzi – zaczęłam zastanawiać się, czy może rzeczywiście to jest ten moment, kiedy sztuka przestaje się rozwijać, może to jest już ten moment, po którym będzie tylko gorzej.

Jednak cytując jednego z moich ukochanych ludzi muzyki:

„Dziś się raczej nie załamię, nic z tego nie będzie
Jeśli chodzi o kłopoty to mam słabą pamięć”

Dlatego gdy szłam ze śliczną Kursą słoneczną ulicą Piotrkowską, na której było o wiele więcej osób niż powinno, i postanowiłam wkroczyć do nowo otwartej galerii łódzkiego ASP, której remont wprawiał mnie w zaciekawienie już od dawien dawna – ponieważ mijałam go w codziennej drodze do pracy, miałam mieszane uczucia. Na szczęście się nie zawiodłam. Młodość ma swoje prawa, ma swoje szaleństwa i głupoty. Widać to w pracach łódzkich studentów, ale w tym pozytywnym sensie. Nieograniczeni jeszcze barierami współczesnych realiów i potrzeb sztuki tworzą to, co chcą tworzyć. Potrafią jeszcze wyrażać siebie bez myślenia o ramach, w których wypadałoby się utrzymać, by być artystą „podobającym się”. I dlatego mi się podobają.

Zapytajcie Weroniki, to bez chwili zastanowienia opowie Wam jak przez dobre 10 minut stałam z rozdziawioną japą przed pracą Pauliny Sadrak. Nie mam w domu ani jednej ściany, na której mogłabym powiesić jej Konstelacje ale i tak, niesamowicie chciałabym to zrobić.
Z resztą, oceńcie sami. Zostawiam Was ze zdjęciami, a po rozbudzenie nadziei na „lepszą sztukę” proszę udać się na Piotrkowską 68.

Skomentuj

