Wstęp do Renesansu – 1/3

„Wstęp do Renesansu” to cykl tekstów poświęconych tej wielkiej i ważnej epoce w życiu ludzkości, przed wami pierwszy skrawek układanki. Bierzcie i jedzcie, inspirujcie się i pamiętajcie. Pokazujcie dzieciom. Uczcie się.

Leonardo da Vinci - Ostatnia wieczerza / Last supper

Sztuka ma to do siebie, że co jakiś czas – powstaje w niej wielki bunt. Bunt, przeciwko wszystkiemu co zostało wcześniej stworzone. Wtedy to okazuje się, że wszystko co robiliśmy dotychczasowo było błędne, można to zrobić inaczej czyli lepiej. Po chwili sprzeciwu społecznego nastaje wielka moda na tę nowość, a potem wiekami wspominamy jak na początku było ciężko, ale potem wszyscy się zakochali. Tak było z impresjonizmem, tak było z nowymi religiami wprowadzanymi na pogańskie ziemie, tak było z komputerem osobistym, który na początku był przecież uważany za coś, co nie jest potrzebne w domu, co używane będzie jedynie w miejscach pracy.

Renesans narodził się już w XV wieku, a swoim zasięgiem objął na początku Niderlandy (współczesna Belgia, Holandia, Luksemburg) oraz Włochy, by później rozszaleć się w całej Europie. Po dziesięciu wiekach średniowiecza, ludzie zdali się mieć dość dominacji kościoła nad wszystkim co w życiu robili, postanowili powiedzieć dość. Nazwa epoki odnosi się właśnie do tego buntu i chęci odzyskania swobody twórczej i swobody umysłu, oznaczając z francuskiego „odrodzenie”.

Próby buntu były jednak z początku dość żałosne w skutkach. Chociaż w obrazach wczesnych twórców renesansowych widać już cienie odejścia od tradycji, jest to nadal odejście jedynie teoretyczne, odejście, któremu zajmie jeszcze parę wieków prawdziwe uwolnienie się spod władz kościelnych. Wszystko to dlatego, że chociaż artyści uciec chcieli od wpływów religijnych, to nadal kościół, ze swą wielką władzą – był ich najważniejszym zleceniodawcą, jedną z niewielu instytucji która zlecała wykonanie obrazów, która za obrazy mogła zapłacić. Także i indywidualni kupcy nie byli na początku renesansu zbyt ateistyczni, przyznajmy sobie szczerze, i chcieli mieć w swoich domach religijne sceny. Przykładem takiej twórczości są dzieła Fra Angelico – włoskiego malarza urodzonego w 1400 roku. Chociaż w jego obrazach widać już renesansowe wpływy takie jak pierwsze obrazy „trójwymiarowe” czy portrety, oraz skupienie uwagi na drapowaniach tkanin – nadal, wpływy religii są na nich bardzo mocne.

Studiując obrazy renesansowych twórców można określić kilka najważniejszych cech, które przewijać się będą przez epokę niezliczoną ilość razy i które odżywają i we współczesnym świecie.

Renesansowi malarze zwrócili się w stronę odkrywanych wtedy na nowo dzieł antycznych, szukając w nich inspiracji, przyjmując greckie i rzymskie ideały piękna. Takie inspiracje najlepiej widać w malarstwie Sandro Botticelliego, urodzonego w 1445 roku we Włoszech. Botticelli uważał piękno i miłość jako główne cele życia. Widać to w jego obrazach:

Kolejną wielką zmianą była sama malarska technika. Malarze z Niderlandów byli pierwszymi, którzy na masową skalę zaczęli używać farb olejnych, które sprawiały że obrazy błyszczały się sprawiając wrażenie „żywszych”.

Trójwymiarowość i próba ukazania rzeczywistości dokładnie taką jaką jest, a nie „płaską” jak do tej pory na obrazach kościelnych to pierwsze próby malarskie, które doprowadziły nas do hiperrealizmu i realizmu.

Portret przestał być w renesansie tematem tabu. Sto lat uwieczniania twarzy Jezusa sprawiło, że ludzie zaczęli chcieć mieć w domach twarze swoje i swoich bliskich.

Wreszcie – artyści zaczęli być masowo doceniani. Renesans to początek rynku sztuki, który obraca przecież w tym momencie milionami dolarów. To w renesansie zaczęło być ważnym i modnym by każdy ceniony dom miał w swoich zbiorach dzieło malarskie. Zaczęto nawet dokonywać przekrętów z tym związanych – jeden ze znanych rysunków Petera Brueghela Starszego nosi podpis „Hieronymous Bosh” lewy dolny róg:

peter brueghel starszy - duże ryby jedzą małe ryby

cdn.

Reklamy

One thought on “Wstęp do Renesansu – 1/3

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s